Jakie tłuszcze jeść?

7 Lis 2016

W ramach kampanii społecznej „Poznaj się na Tłuszczach” odbyły się warsztaty kulinarne pod znakiem zdrowych tłuszczów. Spotkanie prowadziła dziennikarka Radia Zet Justyna Dżbik – Kluge. Natomiast za część teoretyczną oraz praktyczną odpowiadali: dietetyk, mgr Ewa Kurowska oraz kucharz Jerzy Nogal. Czy zastanawialiście się jakie tłuszcze jeść? Które są zdrowe? Dla kogo jaki tłuszcz jest najlepszy? Masło czy margaryna? Na jakich tłuszczach można smażyć? Jakich używamy jedynie na zimno? Przyznaję, że nie na wszystkie te pytania znałam odpowiedzi. W tym wpisie zapraszam Was na relację z tego spotkania oraz przepisy na dania, które przygotowywaliśmy na warsztatach.

jakie tłuszcze jeść

Warsztaty kulinarne

Jakie tłuszcze jeść?

Spotkanie rozpoczęło się od kulinarnego Challenge Show – zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i w tych grupach mieliśmy rozwiązywać zadania, które rzecz jasna dotyczyły tłuszczów. Nie było łatwo. Bardzo fajna zabawa, podczas której w znacznym stopniu poszerzyliśmy swoją wiedzę o tłuszczach. Oto czego dowiedzieliśmy się w części teoretycznej:

Tłuszcze nasycone   Tłuszcze nienasycone 
olej kokosowy olej rzepakowy
wędliny oliwa z oliwek
masło margaryna
smalec olej z pestek winogron
ser olej z pestek dyni
olej słonecznikowy
ryby

Tłuszcze powinniśmy spożywać na poziomie 25% – 35% dziennego spożycia energii w stosunku: 20% – 25% tłuszcze nienasycone do 10% tłuszcze nasycone.

Bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega – 3 są tłuszcze takie jak:

  • olej rzepakowy
  • olej lniany
  • tłuszcze rybie (np. łosoś, makrela)
  • algi morskie

Dla kogo masło, a dla kogo margaryna?

Margaryna Masło
polska populacja osób dorosłych w żywieniu osób starszych i w podeszłym wieku, u których wydzielanie soków trawiennych i zawartość w nich enzymów jest relatywnie mniejsza
w profilaktyce chorób układu krążenia o podłożu miażdżycowym w stanach chorobowych, przebiegających z upośledzeniem wchłaniania tłuszczu (m.in. u chorych z zespołem krótkiego jelita, w okresie choroby Leśniowskiego – Crohna, w niewydolności trzustki
osobom z nietolerancją laktozy i alergią na białka mleka kobietom w ciąży i dzieciom do 3. roku życia
osobom z zaburzeniami gospodarki lipidowej
jakie tłuszcze jeść

Jakie tłuszcze jeść?

Tłuszcze na których można smażyć:

  • oleje rafinowane
  • oleje o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych
  • oleje o wysokiej zawartości kwasów jednonienasyconych i niskiej zawartości kwasów wielonienasyconych
  • oleje o wysokim punkcie dymienia
jakie tłuszcze jeść

Jakie tłuszcze jeść?

Rafinacja to proces, podczas którego:

  • olej oczyszczony zostaje np. ze szkodliwych metali ciężkich – ołowiu, arsenu, rtęci czy kadmu oraz wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA)
  • podwyższa się punkt dymienia oleju
  • obecnie pozwala zachować niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega – 9 i omega – 3 (rafinacja ulega ciągłym udoskonaleniom)
  • wydłuża się termin przydatności oleju
jakie tłuszcze jeść

Jakie tłuszcze jeść?

jakie tłuszcze jeść

Jakie tłuszcze jeść?

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

Po części teoretycznej była teoria i kolejne zadanie: w 15 minut mieliśmy przygotować pożywne śniadanie. Następnie przygotowywaliśmy dania, które zaproponował Jerzy Nogal.

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Propozycja śniadaniowa

jakie tłuszcze jeść

Jerzy Nogal

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

jakie tłuszcze jeść

Poznaj się na tłuszczach

„Zdrowo nie znaczy bez tłuszczu”. Przepisy szefa kuchni Jerzego Nogala

Gruszka w czerwonym winie z bryndzą, miodową granolą z orzechów włoskich, tymiankiem i aksamitnym sosem pomarańczowym

Składniki:

  • Wino czerwone półwytrawne, 500 ml
  • Cynamon, 1 laska
  • Sok pomarańczowy, 200 ml
  • Wysokiej jakości margaryna kubkowa, 1 łyżka
  • Orzechy włoskie, 80 g
  • Miód lipowy, 30 ml
  • Bryndza, 100 g
  • Tymianek świeży, 1 łyżeczka

Przygotowanie:

Gruszkę umyj, a następnie obierz.
Zagotuj wino z laską cynamonu i zredukuj o połowę.
Podpraż delikatnie na suchej patelni orzechy. Następnie wyłącz palnik i polej gorące orzechy odrobiną miodu i dokładnie wymieszaj.
Sok pomarańczowy zagotuj na patelni i zredukuj. Do gęstego soku włóż łyżkę margaryny kubkowej i dokładnie rozpuść, ciągle mieszając. Sos stanie się aksamitny dzięki użyciu margaryny na ostatnim etapie powstawania.
Do gotującego się wina włóż gruszki i gotuj na małym ogniu ok. 15-20 minut.
Wyjmij gruszkę i przekrój na pół.
Następnie wydrąż środek gruszki i nałóż bryndzę.
Na talerz nalej sos pomarańczowy, połóż gruszkę z bryndzą, posyp granolą i tymiankiem.

jakie tłuszcze jeść

Gruszka

Kremowa zupa z Hokkaido, z pesto z orzeszków cedrowych, awokado, natki pietruszki i oleju rzepakowego, z wędzoną makrelą zapiekaną w razowym cieście

Składniki:

Zupa:
  • Dynia Hokkaido, 1 szt.
  • Cebula 1 szt.
  • Oliwa
  • Imbir, 1 cm
  • Czosnek 1 ząbek
  • Por, 1 cm
  • Mleko kokosowe, 200 ml
Pesto:
  • Orzeszki cedrowe, 50 g
  • Awokado, 1 szt.
  • Sok z jednej limonki
  • Natka pietruszki, 1 pęczek
  • Olej rzepakowy, 20 ml
Ciasto:
  • Mąka żytnia razowa, 100 g
  • Mąka migdałowa, 50 g
  • Mąka pszenna, 100
  • Wysokiej jakości margaryna, 50 g
  • Woda
  • Drożdże, 3 g
  • Do środka:
  • Makrela wędzona, 100 g
Dodatek:
  • Olej dyniowy

Przygotowanie:
Ciasto:

Ze wszystkich wymienionych składników oprócz makreli, zagnieć elastyczne ciasto, przykryj i odstaw do wyrośnięcia na 2 godziny. Dzięki użyciu margaryny, ciasto stanie się bardziej kruche.
Wyrośnięte ciasto wyrabiaj przez chwilę, podziel na 6 kulek.
Każdą kulkę ciasta rozwałkuj, na środku połóż kawałek makreli i złącz brzegi.
Chlebki z makrelą piecz 10-12 minut w 180 stopniach.

Pesto:

Orzeszki cedrowe podpraż delikatnie na suchej patelni i zmiksuj z pozostałymi składnikami. Wszystko dopraw odrobiną soli.

Zupa:

Dynię umyj, pokrój na kawałki, wydrąż środek i połóż na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
Cebulę pokrój na kawałki i włóż między dynię.
Wszystko lekko skrop oliwą.
Piecz pół godziny w 180 stopniach.
Zagotuj mleko kokosowe z posiekanym imbirem i chilli.
Wrzuć do mleka upieczone kawałki dyni ze skórą i cebulę, a następnie dokładnie zblenduj. (Jeżeli konsystencja będzie za gęsta dodaj jeszcze odrobinę mleka kokosowego).
Tak przygotowaną zupę dopraw solą.

Podanie zupy:

Na wierzch nałóż pesto.
Polej olejem dyniowym.
Posyp krążkami pora.
Jedz zagryzając maczanym w zupie chlebkiem z makrelą.

jakie jeść tłuszcze

Kremowa zupa z hokkaido

*zdjęcia i informacje o tłuszczach zawarte w tym tekście wykorzystałam dzięki uprzejmości organizatora kampanii „Poznaj się na tłuszczach”. Wpis ten powstał w ramach współpracy z organizatorem akcji.

„Poznaj się na tłuszczach” to kampania, której celem jest edukacja na temat tego czym są tłuszcze, czym różnią się poszczególne kwasy tłuszczowe oraz jakie znaczenie wykazują dla zdrowia człowieka. Naszą misją jest podniesienie wiedzy Polaków w zakresie zdrowego odżywiania się z naciskiem na przemyślany wybór produktów zawierających korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe. Dzięki temu Polacy będą bardziej świadomymi konsumentami, będą żywili się zdrowiej i wybierali mądrzej.

Patronat nad kampanią objęły wiodące w naszym kraju instytucje wyznaczające i promujące zalecenia oraz normy w zakresie żywienia dla całej populacji, takie jak: Instytut Żywności i Żywienia, Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością oraz Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Higieny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.